Czym są i jak działają drogomierze?

Drogomierz zawiera pierwiastek z greckiego słowa hodos, co oznacza „droga” lub „podróż”. Drogomierz dzieli przestrzeń na desce rozdzielczej z prędkościomierzem, obrotomierzem, a może „metromierzem”. Drogomierz jest tym, co manipulują sprzedawcy oszukańczych samochodów, gdy chcą zmniejszyć przebieg, który zarejestrował samochód jako przejechany. Jedną z małych przyjemności życiowych jest obserwowanie licznika przebiegu, gdy wszystkie liczby zmieniają się w tym samym czasie.

Jak działa drogomierz?

Bez względu na markę lub model samochodu, dwa najczęstsze kryteria przy wyborze używanego to: liczba poprzednich właścicieli i przebieg pojazdu. Każdy rejestr rejestracyjny samochodu będzie wskazywał liczbę przeniesień własności, ale nie ma przepisów wymagających zapisywania całkowitej odległości, jaką przejechał pojazd. Jednak każdy samochód rejestruje te dane za pomocą urządzenia o nazwie licznik przebiegu (lub odo w skrócie), który wyświetla przebieg na głównej tablicy rozdzielczej.

Odo odczytuje dosłownie miarę życia samochodu na drodze. Maszyny przemysłowe używają miernika, który zaczyna taktować (w godzinach) po włączeniu urządzenia, ale odo samochodu rejestruje przebieg tylko w ruchu. Najważniejszym połączeniem jest zatem zestaw opon, a konkretnie para z przodu.

Z każdym obrotem opona pokonuje dystans równy pełnemu obwodowi. Zakładając, że będzie to dwa metry (większość obwodów opon samochodów osobowych wynosi od 2 do 2,5 m, chociaż dokładny wymiar zależy od rozmiaru koła i opony), po 50 obrotach samochód przejechałby 100 metrów lub 0,1 kilometra, a jeden kilometr później 500 obrotów. Stan licznika kilometrów oblicza liczbę obrotów wykonanych przez oponę i przekazuje kierowcy informacje o kilometrach.

Oryginalny licznik kilometrów jest precyzyjnym urządzeniem mechanicznym zawierającym zestaw kół zębatych i szereg ponumerowanych zastawek. Wygląda raczej jak wnętrze zegarka i jest napędzany kablem koncentrycznym (elastyczny wał) połączony z piastą przedniego koła. Kabel zwykle obraca się z tą samą prędkością co piasta koła, a także „zasila” prędkościomierz.

Drogomierz napędza miniaturową skrzynię biegów połączoną z mechanizmem, który obraca zapadki w krokach co 1 km, a liczby „obracają się” i są wyświetlane w kolejności rosnącej. Co każde 10 zwojów połączenia mechaniczne obracają sąsiedni kubek o jedną cyfrę i tak dalej. Najbardziej podstawowe odometry pokazują maksymalnie sześć cyfr, w tym jedno miejsce po przecinku, co oznacza, że ​​odczyt jest resetowany do zera po 99,999.9 kilometrów.

Wkrótce producenci samochodów uzupełnili licznik kilometrów o 4-cyfrowy tripmeter, który można było ręcznie zresetować, dodał kolejną cyfrę do wyświetlacza odo (aby mógł odczytać do 999,999,9 km) i przekierował napęd kabla koncentrycznego z piasty koła na transmisja.

Żadna z tych poprawek nie zawierała jednak funkcji odstraszającej oszustwa. Dlatego pozbawieni skrupułów dealerzy, a czasem nawet prywatni właściciele, mogą nadal „taktować licznik”, jak to się nazywa. Technicznie rzecz biorąc, można go było przywrócić do dowolnej liczby przebiegów. Nawet jazda samochodem do tyłu może załatwić sprawę.

Większość klastrów instrumentów jest obecnie w pełni elektroniczna, więc licznik kilometrów nie jest już używany. Zamiast tego czujnik i obwód elektroniczny wykonują teraz zadanie. Obecna norma to magnetyczny podbieracz umieszczony w pobliżu koła zębatego w skrzyni biegów (automatyczny lub ręczny), który indukuje impulsy prądu. Sygnał jest wysyłany z czujnika do ECU, który przekształca impulsy na odpowiednie napięcie w celu aktywacji silnika krokowego (w przypadku licznika mechanicznego) lub płytki drukowanej (w przypadku licznika cyfrowego).

Dalszy rozwój oprzyrządowania deski rozdzielczej utorował drogę dla wielu wyświetlaczy związanych z jazdą, w tym informacji o zużyciu paliwa. Korzystając z sygnałów licznika przebiegu i wyodrębniając odpowiednie pomiary silnika z ECU, komputer pokładowy może łatwo i dokładnie obliczyć zużycie paliwa i wysłać dane wyjściowe na wyświetlacz LCD. Wszystko to jest, wierzcie lub nie, o wiele prostsze niż się wydaje, dzięki mikroprocesorom.

W porównaniu do analogicznych odpowiedników, nowoczesne instrumenty mają znacznie mniej części, są mniejsze i lżejsze, rzadko działają nieprawidłowo i nigdy się nie zużywają. Nowoczesny licznik kilometrów jest zatem dokładniejszy i bardziej użyteczny niż tradycyjne odory, z dodatkowymi funkcjami, takimi jak pomiar odległości do przodu / do tyłu i dwa metromierze zamiast jednego.

Na koniec należy zwrócić uwagę … Algorytm licznika przebiegu opiera się na ustalonej średnicy opony podczas przekształcania impulsów na sygnały i, ostatecznie, liczby na wyświetlaczu odo. Tak więc niestandardowe kombinacje opon i kół, które skutkują znacznie innym „obwodem tocznym”, spowodują, że dane drogomierza będą różnić się od rzeczywistej odległości.